انتخاب برگه

هواپیمای گشت دریایی و ضد زیر دریایی P-3 اوریون

در ماه اوت سال 1957 نیروی دریایی امریکا به یک هواپیما گشت دریایی و ضد زیر دریایی برای جایگزینی با  هواپیمای گشت دریایی پی 2 نپتون اعلام نیاز کرد. از انجایی که نیروی دریایی به یک طرح که به سرعت وارد خدمت شود، نیاز داشت و در هزینه ها نیز صرفه جویی شود از این رو لاکهید به نیروی دریایی پیشنهاد داد با تغییر هواپیمای تجاری ال188 الکترا دست به توسعه یک گشت دریایی جدید بزند. در ان زمان خود ال 188 الکترا در مرحله توسعه بود. یک سال بعد نیروی دریایی لاکهید را برنده رقابت اعلام شد.

اولین پیش نمونه وای پی 3 (YP-3) در 19 اوت سال 1958 اولین پرواز خود را انجام داد. وای پی 3  با وجود فلسفه طراحی متفاوت نسبت به الکترا ولی شبیه ان بود، همانند الکترا یک هواپیما چهار موتوره با چهار موتور توربوپراپ و بالی در پایین بدنه بود. وای پی 3 دارای بدنه ای کشیده تر از الکترا بود(2.1 متر بیشتر)  که از دهلیز جنگ افزاری داخلی استفاده میکرد. هواپیما دارای کشیده گی در انتهای بدنه برای جا دادن سامانه کاونده الکترو مغناتیس بود و از چهار موتور توربوپراپ الیسون تی 56  بهره میبرد که البته با موتور سی 130 هرکولس که ان نیز توسعه یافته در لاکهید بود مشابه بود و با موتور الکترا  فرق داشت.

الکترا برادار بزرگتر  پی3 دارای  بیشترین سرعت 721 کیلومتر در ساعت بود که در زمان خود یکی از سریعترین توربوپراپ های غیر نظامی جهان بود ولی بلافاصله بعد از ورود به خدمت چهار حادثه سقوط که سه بار متلاشی شدن در اسمان بود، را تجربه  کرد. بعد از بررسی معلوم شد که خلبان باید سرعت کروز را به 580 کیلومتر در ساعت کاهش دهند. این مسئله باعث بدبینی به پی 3 نیز شد که در ان زمان در حال تست بود زیرا یکی از دلایل انتخاب ان سرعت بالای ان بود. ولی سرانجام لاکهید بر مشکلات الکترا و وای پی 3 پیروز  امد و در سال 1962 هواپیمای جدید با نام پی 3 اوریون وارد خدمت شد.

اولین نسخه  عملیاتی اورین پی 3 ای است . پی 3 هواپیمای است با بدنه الومینومی که دارای 11 خدمه است.این 11 خدمه شامل خلبان و کمک خلبان، مهندس پرواز، و نه خدمه دیگر مسئول استفاده از رادار، سامانه های مختلف ضد زیر دریایی و تسلیحات  است. هواپیما دارای بدنه ای کشیده است که در پشت کابین  خلبان تا میانه بدنه جایگاه خدمه تجهیزات الکترونیکی است و در انتهای هواپیما محل قرار گیری تجهیزات استراحت و اشپزخانه قرار دارد.  مخازن سوخت تنها در درون بالها قرار دارد و در نسخه های بی و سی دارای جایگاه  حمل سلاح در زیر بال است. هواپیما دارای سه ارابه فرود است که تمامی انها دو چرخ است و دو ارابه فرود عقبی در درون غلافی زیر نزدیک ترین موتور به بدنه جمع میشود. هواپیما از  چهار موتور توربوپراپ الیسون T-56-A10  نیرو میگرفت که دارای قدرت 4300 اسب بخار  است. موتور الیسون تی 56 کاربرد بسیار دارد و در زمان خود در بین توربوپراپ ها به دلیل هزینه کم و مصرف مناسب بسیار مشهور است . این موتور بر روی ایی-2 ،  جی-2 ، سی130 و پی3 اوریون نصب شد.

ادامه مطلب …………………….