انتخاب برگه

جنگنده بمب افکن سبک اف5

ساخت اف5  به اواسط دهه1950 بر میگردد . نورث روپ شرکت سازنده هواپیما  جنگی برای ارتش امریکا خود در طراحی برخی از پیچیده ترین هواپیما های  ان زمان مانند اف89 نقش داشت. مسئله این بود برخی از هواپیماهای  شکاری طراحی شده در دهه 1950 برای ارتش امریکا برای سرنگونی ویا مقابله با  بمب افکن های اتمی شوروی ساخته شده بود که بسیار پیچیده و حتی خود ارتش امریکا نیز برای نگهداری  ان نیاز به  متخصصان خاص  داشتند . با در نظر  گرفتن اینکه در اواخر دهه 1950  نیاز به جایگزینی  جت های چون اف86 و اف84 برای دیگر ملل  بود، نروث روپ  به این نتیجه رسید که بخشی از جت های جنگی  در دست ارتش امریکا برای متحدین  این کشور بسیار پیچیده و گران می باشد  و نیاز به طراحی جنگنده ای  ساده تر بود.جنگنده ای  که به  پیچیدگی  اف102  و یا اف106 نباشند  و کاربران خارجی برای نگهداری انها مشکلی زیادی نداشته باشند.

نروث روپ دست به تحقیقاتی در مورد  نیاز دیگر کشورهای به جت جنگی اینده زده و بررسی کرد  که انها چه نیازمندی های دارند.  بیشتر این کشورها نیاز به جنگنده ای  ارزان، کم خرج با پیچیدگی کم و توان پرواز در روز را داشتند و که چالاک لازم را نیز داشته باشد و بتوان از ان در دو نقش دفاع هوایی و تهاجم زمینی استفاده کرد.

.

نروثروپ با در نظر گرفتن این نتایج دست به کار شد و شروع به کار روی  طرحی  با نام ان 102 زد . این هواپیما دو موتور و سبک بود و از یک  موتور جنرال الکترونیک جی 79 بهره می برد که در دهه 1950 بر روی جنگنده های چون اف104 و اف4 نصب شده بود و دایرا بالی  دلتا بود. این طرح به دلیل افزایش وزن  لغو شد

بعد از ان نروث روپ به سراغ طرح ان 156 رفت  یک طرح متفاوت با بالی معمولی  و یک موتور جنرال الکترونیک  جی 85. جی 85 بسیار کوچک و کم توان تر بود ولی سبک و ارزان. نسخه اولیه فاقد پس سوز بود و تنها 2100 پوند نیرو فراهم می کرد  ولی به زودی نسخه پس سوز دار با قدرت 3750 پاوند نیز ساخته شد. با وجود کارایی  خوب و مصرف پایین ولی با مطالعات  زیاد معلوم شد با یک موتور با این توان سرعت صوت به دست نمی اید  و مقدورات لازم نیز دست پیدا نخواهد کرد.

در همان زمان (سال 1955) نیروی دریایی نیاز به یک  طرح ناو نشین سبک داشت و نروث روپ طرح ان 156 را نیز رها کرد و طی یک سال چهار طرح مختلف را داد. در سال 1956 نیروی هوایی اعلام نیاز  به یک جت اموزشی مافوق صوت برای جایگزینی تی 33 کرد و  پنتاگون نیز به نروث  پیشنهاد داد به دنبال طرح ساخت جت اموزشی برود زیرا موفقتر خواهدبود. از این رو بعد از یک سال از این شاخه به ان شاخه پریدن نروث روپ دوباره به  سراغ طرح ان 156 تی رفتند که در نهایت  منجر به طراحی تی 38 تالون شد.

در همان زمان یعنی سال 1957 در حالی که مهندسین  نروث روپ طرح دو نفره اموزشی ان 156 تی کار می کردند   این شرکت  تصمیم به طراحی نسخه تک سرنشینه  رزمی با نام ان 156 اف گرفت که در مرحله اول پر خطر می بود زیرا در ارتش امریکا مشتری نداشت  ولی وقتی در 1958  کاخ سفید  خواهان  یک جنگنده سبک ارزان برای فروش به هم پیمانان  امریکا شد  مشخص شد کار روی نسخه تک سرنشینه رزمی  ان 156 تی درست بود.

ادامه مطلب ……………………………………